The Influence of Financial Literacy, Self-Control and Parents's Socio Economic Status on Students Consumptive Behavior
Abstract
This study was conducted to examine the effect of the variables Influence of financial literacy, self control and parents' socio economic status on the consumptive behavior of Korean Pop (K-Pop) fan students in Jayapura City. The population of this study were students who were fans of k-pop music in the city of Jayapura who followed the Army_Jayapura Instagram as many as 207 people. Based on the purposive sampling technique, a sample of 104 people was obtained. This study uses descriptive quantitative methods obtained from distributing questionnaires through google form. The analysis technique used is multiple linear regression. The results of the study show that: (1) Financial literacy has a significant effect on consumptive behavior. (2) Self control has a significant effect on consumptive behavior. (3) Parents' socio economic status has no effect on consumptive behavior. (4) Financial literacy, self control and socio economic status of parents have a significant simultaneous effect on consumptive behavior in Korean Pop (K-Pop) music fan students in Jayapura City.
Downloads
References
Amalia, I. (2019). Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Penggemar K-Pop Deasa Awal.
Anggraeni, E. (2018). Pengaruh Media Sosial Dan Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 172–180.
Deviyanti, S. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Peserta Didik Kelas Xii Ips Sma Negeri 3 Makassar. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699.
Dikria, O. (2016). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang Angkatan 2013. 09(2), 128–139.
Eduard Yohannis Tamaela, Fenri Tupamahu, Dessy Balik. (2021). Karakteristik Wirausaha, Tingkat Pendidikan dan Karakteristik Usaha Sebagai Penentu Keberhasilan Bisnis Pariwisata di Wilayah Pesisir dan Pulau-Pulau Kecil. Maneksi, 10(1), 1–16. Retrieved from https://ejournal-polnam.ac.id/index.php/JurnalManeksi/article/view/636/
Eduard Yohannis Tamaela. (2015). Pengaruh Atribut Produk dan Pencarian Variasi Terhadap Perilaku Perpindahan Merek Handphone Merek Nokia dan Blackberry ke Samsung Galaxy Series pada Konsumen di Kota Ambon. Benchmark Jurnal Ekonomi Bisnis & Akuntansi, 3(2), 49–62. https://www.academia.edu/download/62447509/Pengaruh_Atribut_Produk_dan_Pencarian_Variasi_Terhadap_Perilaku_Perpindahan_Merek_Nokia_dan_Blackberry_ke_Samsung_Galaxy20200323-95879-l.pdf
Ghozali;, I., & Chariri;, A. (2007). Teori Akuntansi (3rd ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, H. I. (2013). Analisa Multivariate dengan Program SPSS.
Haryana, R. D. T. (2020). Pengaruh Life Style, Self Control Dan Financial Literacy Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Melakukan Online Shopping. Jurnal Ekonomi-Manajemen-Akuntansi, Volume 16, 29–36.
Kurniawan, C. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Ekonomi Pada Mahasiswa. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 13(4), 107–118.
Kusniawati, M., & Kurniawan, R. Y. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumsi Siswa Kelas X Ips Di Sma Negeri 2 Tuban. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jupe), 4(3), 1–9.
Lisnawati. (2019). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2015-2018 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Makassar).
Mutrofin, L. (2018). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Kontrol Diri Dan Responden Pada Iklan Terhadap Pola Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Ekonomi, Jurusan Ekonomi Pembangunan, Universitas Negeri Malang. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 56–62.
Nursanti, M. I., & Ulfa, N. S. (2013). Descriptive Analysis Of K-Pop Fans As Media Audience In Consuming And Constructing Meaning.
Prihatini, D., & Irianto, A. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1), 25–34.
Putri;, S. F., Widodo;, J., & Martono, S. (2016). Pengaruh Literasi Keuangan Melalui Rasionalita Terhadap Perilaku Konsumtif ( Studi KAsus Siswa Kelas XI Ilmu Sosial SMA Negeri Se-KOta Semarang). Journal Of Economic Education, 179–192.
Putri, D. E., & Rositawati, S. (2020). Pengaruh Celebrity Worship Terhadap Perilaku Compulsive Buying Pada Dewasa Awal Anggota Komunitas Baia Bandung. Prosiding Psikologi, 6(1), 1–6.
Qurotaa’yun, Z., & Krisnawati, A. (2019). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Milenial Di Kota Bandung. Jaf- Journal Of Accounting And Finance, 3(1), 46.
Siallagan, Derang, P. G. N. (2021). Hubungan Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Di STIKes SANTA ELISABETH Medan. Darma Agung HUsada, 8(1), 54–61.
Sulistyawati, I. M. (2019). Pengaruh Teman Sebaya, Penggunaan Media Sosial, dan Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa Jurusan IPS Di SMA Kesatrian 1 Semarang.
Tribuana, L. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Pengendalian Diri Dan Konformitas Hedonis Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 1(1), 145–155.
Udayanthi, N. O., Herawati, N. T., & Julianto, I. P. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan, Kualitas Pembelajaran Dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif (Studi Empiris Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 Universitas Pendidikan Ganesha). Jimat (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi), 9(2), 195–208.
Wahyuni, R., Irfani, H., Syahrina, I. A., & MAriana, R. (2019). Pengaruh Gaya Hidup Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online Pada Ibu Rumah Tangga Di Kecamatan Lubuk Begalung Kota Padang. Jurnal Benefita, (4(3)), 548.
Copyright (c) 2022 Public Policy : Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik dan Bisnis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors whose manuscripts are published in the Journal of Public Policy must agree to the following terms;
- Publication rights for all manuscript materials published are held by the editorial board with the author's consent.
- The legal formalities for digital access to the Journal of Public Policy are subject to the Creative Commons Attribution Sharealike (CC BY SA) license, which means the Journal of Public Policy has the right to store, redistribute, reformat, manage in a database, maintain, and publish the manuscript without seeking permission from the author as long as the author's name is included as the copyright owner.
- Published manuscripts are open access for the purpose of disseminating research results. Besides this purpose, the editorial board is not responsible for copyright law violations.