The Effectiveness of Implementing Population Service System through Klampid New Generation

  • Abdurrohim Abdurrohim Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur, Surabaya, Jawa Timur, Indonesia
  • Tukiman Tukiman Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur, Surabaya, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Public Services, Population Administration, Klampid New Generation

Abstract

The study investigates the effectiveness of the Klampid New Generation program in providing services to the Kapas Madya Baru village in Surabaya city. Implemented as part of the Minimum Service Standards (MSS) program, Klampid New Generation aims to improve public services and governance. The research, conducted using a descriptive qualitative approach, involves observation, interviews, and documentation. While the program effectively extends services to the village, there are areas for improvement, such as incomplete optimization of resources, funds, facilities, and infrastructure. However, the program demonstrates effectiveness in both quantity and quality of services provided, as well as in meeting production deadlines and procedural requirements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adila Almas Hasna Asyari, A. S. C. N. (2021). Problematika Implementasi Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 7 Tahun 2019 Tentang Pelayanan Administrasi Kependudukan Secara Daring di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Grobogan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(2), 1537–1543. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/932/731

Amelia Nur Fitriana. (2022). Tinjauan atas Penyusunan Anggaran Biaya Operasional pada Fakultas Teknik Mesin dan Dirgantara Institut Teknologi Bandung. http://repository.widyatama.ac.id/xmlui/handle/123456789/15160

Ardelia Nur Sinta, & Diana Hertati. (2023). Inovasi Aplikasi Klampid New Generation (KNG) dalam Meningkatkan Pelayanan Administrasi Kependudukan di Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kota Surabaya. Journal of Governance Innovation, 5(2), 193–209. https://doi.org/10.36636/jogiv.v5i2.2795

Christianingsih, E. (2018). Implementasi Kebijakan Administrasi Kependudukan di Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmiah Magister Ilmu Administrasi, 12(2). https://jurnal.unnur.ac.id/index.php/jimia/article/view/329/318

Disdukcapil Kota Surabaya, (2023). Klampid New Generation, https://disdukcapil.surabaya.go.id/beranda/inovasi/#tab_klampid-new-generation

Enitasari, R. & H. D. (n.d.). 2 Budiana (1).

Fatkhur Rohman, D., Hanafi, I., & Hadi, M. (2013). Implementasi Kebijakan Pelayanan Administrasi Kependudukan Terpadu (Studi pada Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kota Malang), Jurnal Administrasi Publik (JAP), 1(5), 962-971, http://administrasipublik.studentjournal.ub.ac.id/index.php/jap/article/view/172/153

Firmansyah, R. H., & Hariyoko Yusuf. (2023). Optimalisasi Aplikasi Klampid New Generation dalam Program Kalimasada untuk Mewujudkan Masyarakat Tertib Adminduk di Kantor Kelurahan Ampel Surabaya. Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(5), 107–112. https://aksiologi.org/index.php/praja/article/view/1023/706

Fitria, L. A., & Hariyoko, Y. (2023). Klampid New Generation sebagai Efektivitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Kelurahan Ujung. JIANA; Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 21(2), 111–121. https://jiana.ejournal.unri.ac.id/index.php/JIANA/article/view/8101/pdf

Gitosudarmo, I. (2008). Pengantar Bisnis Edisi 2. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Irada, I. A., & Basyar, M. R. (2023). Implementasi Aplikasi Klampid New Generation untuk Meningkatkan Sadar Administrasi Kependudukan di Kelurahan Kapasmadya Baru. PRAJA Observer: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(2), 55–60. https://aksiologi.org/index.php/praja/article/download/728/454

Liputan6.com, (2022). Banyak Warga Sambat, Pelayanan Publik di Surabaya Diminta Tuntas 7 Menit, https://www.liputan6.com/surabaya/read/5001101/banyak-warga-sambat-pelayanan-publik-di-surabaya-diminta-tuntas-7-menit

Megawaty. (2019). Pengaruh Kemampuan Individu dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Bank X. AkMen, 16(4), 602–612. https://e-jurnal.nobel.ac.id/index.php/akmen/article/view/791/785

Miles, H. & S. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Sage, 30(25).

Nurmaliya, A., Kamariyah, S., & Fatah, Z. (2023). Pengembangan Inovasi Klampid New Generation dalam Pembuatan Kartu Keluarga Ber-Barcode di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kota Surabaya. Soetomo Administrasi Publik, Edisi Khusus, 321–330. https://ejournal.unitomo.ac.id/index.php/sap/article/view/7199/3389

Saputra, D. P., & Widiyarta, A. (2021). Efektivitas Program SIPRAJA Sebagai Inovasi Pelayanan Publik di Kecamatan Sidoarjo Kabupaten Sidoarjo. JPAP: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 7(2). https://doi.org/10.30996/jpap.v7i2.4497

Septiani, I. N., & Arundinasari, I. (2023). Tipologi Inovasi Pelayanan Sektor Publik: Klampid New Generation (KNG) Pada Kota Surabaya. PUBLIKA : Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 9(2), 189–203. https://doi.org/10.25299/jiap.2023.13614

Susan Erin. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 952–962. https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/adara/article/view/429/354

Sutisna, N. W., & Effane, A. (2022a). Fungsi Manajemen Sarana dan Prasarana. Jurnal Karimah Tauhid, 1(2), 226233. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/download/7719/3508

Wardani, W. (2022). Efektivitas Pemungutan Pajak Bumi dan Banguan oleh Petugas Pemungut Pajak di Desa Rawaapu Kecamatan Patimuan Kabupaten Cilacap. FISIP Universitas Galuh. http://repository.unigal.ac.id:8080/handle/123456789/1146

Published
2024-05-06
How to Cite
Abdurrohim, A., & Tukiman, T. (2024). The Effectiveness of Implementing Population Service System through Klampid New Generation. Public Policy ; Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik Dan Bisnis, 5(2), 684-700. https://doi.org/10.51135/PublicPolicy.v5.i2.p684-700