Implementasi Program Smart Inclusive School (SIS)
Abstract
SMPN 28 Surabaya is one of the inclusive education providers that provides innovative Smart Inclusive School (SIS) programs. However, the implementation of the SIS program is still constrained by unsupportive infrastructure and inadequate teacher competence so that the implementation of the Smart Inclusive School (SIS) program is not optimal. This study aims to look at the implementation of the Smart Inclusive School (SIS) program at SMP Negeri 28 Surabaya using David C. Korten's program implementation suitability model in which there are 3 elements that is, the programs, implementing organizations, and target groups. In the program element, the implementation of Smart Inclusive School has been well understood and implemented by the school as well as PDBK and parents. the implementing organization element, namely regular teachers and special assistants, has been equipped with training so that there is an understanding in handling PDBK. The target group element, namely PDBK and parents, has benefited from the Smart Inclusive School program, although there are still obstacles in adapting the environment for PDBK.
Downloads
References
Agustina, R. S., & Rahaju, T. (2021). Evaluasi Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Di Kota Surabaya. Publika, 9(3), 109–124. https://doi.org/10.26740/publika.v9n3.p109-124
Akib, H., & Tarigan, A. (2008). Artikulasi Konsep Implementasi Kebijakan: Perspektif, Model dan Kriteria Pengukurannya. Jurnal, 1(8), 1–19.
Andani, A. T. V., Setyowati, E., & Amin, F. (2019). Implementasi Program Pelayanan One Day Service dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Badan Pertanahan Nasional Kota. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik, 5(3), 328–336. https://doi.org/10.21776/ub.jiap.2019.005.03.9
Aulidiyah, S. R. R. (2020). Implementasi Pendidikan Inklusif di Sekolah Menengah Pertama Negeri 29 Kota Surabaya. http://sasanti.or.id/ojs/index.php/hep/article/view/15
Dunn, A., & Inglis, A. (2011). Smart Inclusion for the 21st Century Classroom. Closing the Gap, 7–11. www.closingthegap.com, http://downloads.smarttech.com/media/sitecore/en/pdf/research_library/special_ed/closing_the_gap-smart_inclusion_for_the_21st_century_classroom.pdf
Hamdi, M. (2015). Kebijakan Publik Proses, Analisis, dan Partisipasi. Kementerian PANRB, Jakarta, https://perpus.menpan.go.id/opac/detail-opac?id=2372
Ningrum, K. A., & Assjari, M. (2019). Inclusion Education , a Study and Critical Analysis with the Dimensions OF Inclusion Index in SMPN 28 Surabaya. Proceedings of the International Conference on Special Education, Vol. 3, (2019), https://publication.seameosen.edu.my/index.php/icse/article/view/208
Pamelanintyas, R. (2019). Implementasi Program Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) di SMP Negeri 8 Yogyakarta. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 8(3), 230. https://doi.org/10.21831/sakp.v8i3.15864
Prasetyo, K., & Nawangsari, E. R. (2021). Evaluation of the Impact Food Program in Kapas Madya. DIA : Jurnal Administrasi Publik, 19(2), 1–11, https://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/dia/article/view/5144
Ramadhan, A. C. (2020). Implementasi Peraturan Gubernur Jawa Timur Nomor 6 Tahun 2011 Tentang Pendidikan Inklusif di Kota Surabaya (Studi Kasus pada Sekolah Menengah Pertama Negeri di Surabaya), https://repository.unair.ac.id/101429/
Surya Rosa Putra, et al. (2020). Rekam Jejak 70 Tahun Indonesia UNESCO 1950 - 2020.
Taufik, A. N., & Rahaju, T. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif untuk Mewujudkan Kesetaraan Belajar bagi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Tingkat SMA di Surabaya. Publika, 9(3), 139–154. https://doi.org/10.26740/publika.v9n3.p139-154

Copyright (c) 2023 PUBLIC POLICY; Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik dan Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang naskahnya diterbitkan harus menyetujui ketentuan sebagai berikut;
- Hak publikasi atas semua materi naskah yang diterbitkan dipegang oleh dewan penyunting dengan sepengatahuan penulis.
- Ketentuan legal formal untuk akses digital Jurnal Public Policy tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution Sharealike (CC BY SA) yang berarti Jurnal Public Policy berhak menyimpan, mengalih media/mengformatkan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat dan mempublikasikan naskah tanpa meminta ijin dari penulis selama tetap mencantumkan nama penulis sebagai pemilik hak cipta.
- Naskah yang dipublikasikan bersifat open access untuk tujuan penyebarluasan hasil penelitian. Selain tujuan tersebut, dewan penyunting tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.