Kualitas Pelayanan Kesehatan Bagi Pasien Badan Penyelenggaraan Jaminan Sosial di Pusat Kesehatan Masyarakat

Keywords: Service Quality, BJPS

Abstract

This research is related to the Service Quality of Guarantee Agency Social Services (BPJS) at the Sasi Health Center, Kefamenanu City District, North Central Timor Regency. This research is a qualitative descriptive research. The focus of this research is the quality of health services for patients using BPJS, including (tangibles) physical evidence, reliability, responsiveness, assurance, and  empathy.

The results of this study indicate that the quality of BPJS services at the Sasi Health Center is quite good in terms of physical evidence that the infrastructure and facilities are sufficient, such as being equipped with waiting rooms that have provided sufficient chairs for patients, delivery rooms, and the availability of several polyclinics to serve patients, the emergency room and etc. The reliability of the medical staff in serving is quite good in terms of the services provided which are sufficient to satisfy the patient. The responsiveness of the officers was quite good as seen from the medical staff who were willing to listen to every complaint from the patient. Guarantees where patients feel comfortable and safe when seeking treatment at the Puskesmas and Puskesmas staff regardless of status in serving patients.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amon, L., & Harliansyah, H. (2022). Analisis Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan Menengah Kejuruan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(1), Art. 1. https://doi.org/10.55606/jimak.v1i1.258.

Anggraeni, R. (2019). Mutu Pelayanan Kefarmasian di Puskesmas. Deepublish.

Cahyani, A., Dewi, N. K., & Setiawan, H. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Tulis pada Teks Narasi Siswa Kelas V SDN 13 Manggelewa Kabupaten Dompu. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), Art. 1.

Haryono, C. G. (2020). Ragam Metode Penelitian Kualitatif Komunikasi. CV Jejak (Jejak Publisher).

Indrawan, I. B. M. D. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan JKN-KIS Terhadap Kepuasan Peserta JKN-KIS pada Pemanfaatan Pelayanan Kesehatan di RSUD DR. Murjani Sampit. KINDAI, 16(2), Art. 2. https://doi.org/10.35972/kindai.v16i2.390.

Iskandar, D. D. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif: Petunjuk Praktis untuk Penelitian Lapangan, Analisis Teks Media dan Kajian Budaya. Maghza Pustaka.

Jazuli, A., & Fatimah, S. (2019). Survei Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Publik Kantor Desa Tatah Layap Kecamatan Tatah Makmur Kabupaten Banjar. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 5(2). https://doi.org/10.35972/jieb.v5i2.273.

Kartika, D. F., & Oktariyanda, T. A. (2022). Inovasi Pelayanan Publik Melalui Aplikasi Poedak (Pelayanan Online Pendaftaran Adminisitrasi Kependudukan) di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Gresik. Publika, 245–260. https://doi.org/10.26740/publika.v10n1.p245-260.

Lahutung, D. A., Sambiran, S., & Pangemanan, F. N. (2021). Efektivitas Program Pajak Online Terpadu (Ponter) Dalam Rangka Inovasi Pelayanan Publik. GOVERNANCE, 1(2), Art. 2. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/governance/article/view/36325.

Meutia, R., & Andiny, P. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pasien Puskesmas Langsa Lama. Niagawan, 8(2), Art. 2. https://doi.org/10.24114/niaga.v8i2.14261.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis. SAGE.

Nasution, R. H. (2020). Pelayanan Publik Baru Bagi Pemilik Kartu Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Arifin Achmad Provinsi Riau [Other, Universitas Islam Riau]. https://repository.uir.ac.id/11141/.

Pandi, A. (2022). Peran Tenaga Administrasi dalam Meningkatkan Mutu Layanan Administrasi di MTs Hidayatul Muhisinin. Mudir : Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), Art. 1. https://doi.org/10.55352/mudir.v4i1.493.

Rosyada, D. (2020). Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Pendidikan. Prenada Media.

Rukin. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Jakad Media Publishing.

Saputra, D. D. (2022). Pelaksanaan Inpres Nomor 1 Tahun 2022 Tentang Optimalisasi Jaminan Kesehatan Nasional Mencederai Pelayanan Publik Bidang Kesehatan. JISOS: JURNAL ILMU SOSIAL, 1(7), Art. 7.

Umrati, & Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

UU No. 36 Tahun 2009 tentang Kesehatan [JDIH BPK RI]. (t.t.). Diambil 23 Februari 2023, dari https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/38778/uu-no-36-tahun-2009.

UU No. 40 Tahun 2004 tentang Sistem Jaminan Sosial Nasional [JDIH BPK RI]. (t.t.). Diambil 23 Februari 2023, dari https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/40787/uu-no-40-tahun-2004.

Published
2023-03-11
How to Cite
Suryati, F., Pala, A., & Anggraini, T. (2023). Kualitas Pelayanan Kesehatan Bagi Pasien Badan Penyelenggaraan Jaminan Sosial di Pusat Kesehatan Masyarakat. PUBLIC POLICY; Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik Dan Bisnis, 4(1), 123-136. https://doi.org/10.51135/PublicPolicy.v4.i1.p123-136